Lepoa Jumalassa – lähellä ihmistä. Jyväskylän seurakunnan uuden strategian nimessä kiteytyvät suuntaviivat elämälle ja toiminnalle seurakunnassa seuraaviksi viideksi vuodeksi. Punaisena lankana on levollinen yhteys, ihmisten kuunteleminen ja tukeminen elämän eri tilanteissa.
– Seurakunnan tulee olla paikka, jossa voi olla suorituksista vapaa. Paikka, jossa saa voimaantua velvollisuuksien, hektisyyden ja kaiken pirstaleisuuden keskellä, luonnehtii strategiaa työstäneen työryhmän sihteeri, Keltinmäen vt. aluekappalainen Kirsi Pohjola.
Toiminnan pohjana olevat arvot – usko, toivo ja rakkaus – ja missio nousevat kirkon yhteisestä Ovet auki -suunnitelmasta.
– Tehtävänä on kutsua ihmisiä Jumalan yhteyteen, pitää huolta lähimmäisistä ja luonnosta, Pohjola painottaa.
– Kirkon yhteiseen tulevaisuuteen pohjaten ovet on pidettävä auki. On lähdettävä liikkeelle ihmisten keskuuteen, kohdattava ja kysyttävä, mitä sinulle kuuluu.
Haluamme kuunnella, mitä ihmiset kaipaavat.
Kaikessa tekemisessä keskeistä ovat evankeliumi, osallisuus, yhteisvastuu, heikoimpien puolesta puhuminen, sielunhoito sekä tasa-arvosta, ihmisarvosta ja luonnosta huolehtiminen.
Hengellisyyttä eletään kuunnellen ja kysellen.
– Seurakunta on kuin tankkauspaikka, jossa voi rauhoittua ja vapautua hetkeksi vaatimuksista ja hälystä, ja jossa voimme kokea yhteyttä Jumalaan ja toinen toisiimme.
– Tämän päivän ihmisillä on erilaisia tapoja hakea ja kokea hengellisyyttä. Haluamme kuunnella, mitä ihmiset kaipaavat, Pohjola toteaa.
Vahva paino toiminnassa on muun muassa hiljaisuuden työllä ja retriittitoiminnalla, mutta hengellisyyttä voi Pohjolan mukaan toteuttaa monella tavalla esimerkiksi luonnon keskellä tai liikuttavan hartauden kautta.
Kuuntelemme herkällä korvalla, mitä ihmisille kuuluu.
Strategian valmistelussa on kuultu mahdollisimman laajasti niin jyväskyläläisiä, seurakunnan työntekijöitä kuin luottamushenkilöitä. Tänä keväänä toteutettu suurten seurakuntien tunnettuuskysely antoi omalta osaltaan eväitä suunittelun pohjaksi.
Kaikessa toiminnassa pyritään vastaamaan mahdollisimman hyvin seurakuntalaisten ja alueen ihmisten elämästä nouseviin kipukohtiin ja kaipuuseen. Toimintaympäristön muutoksia on seurattava jatkuvasti.
Pohjolan mukaan seurakuntalaisten ja jyväskyläläisten kuulemista vahvistetaan myös tulevaisuudessa erilaisilla palautejärjestelmillä.
– Kuuntelemme herkällä korvalla, mitä ihmisille kuuluu ja vahvistamme henkilökohtaista yhteydenpitoa, Pohjola sanoo.
Jaa artikkeli: