Kuorolaulu on suosittu toimintamuoto Tansanian evankelisluterilaisessa kirkossa. Käsittelen tässä artikkelissa kuoromusiikin yhteyttä kuorojen ja kuoronjohtajien monenlaisten identiteettien rakentumiseen yhden luterilaisen hiippakunnan alueella pohjois-Tansaniassa. Musiikissa sekoittuvat meidän ja muiden laulut, vanhat ja uudet sekä paikalliset ja globaalit vaikutteet, ja kuoro-ohjelmistot ovatkin yksilö- ja ryhmäidentiteettien sekä musiikillisten, uskonnollisten, paikallisten ja etnisten identiteettien kohtaamispaikkoja.
Kuorot – vapaaehtoisten voimannäyte
Tansanian evankelisluterilainen kirkko on yksi maailman suurimmista luterilaisista kirkoista – Luterilaisen Maailmanliiton tilastojen mukaan jäsenmäärä oli viime vuonna 7,9 miljoonaa (LML 2021). Hiippakuntia kirkossa on 26 (ELCT 2021). Väitöstutkimukseni on rajattu yhteen hiippakuntaan – North Central Diocese – joka sijaitsee maan pohjoisosassa Kenian rajalla Arushan ja Manyaran alueilla. Tässä hiippakunnassa on jäseniä noin 300000 (NCD 2021). Kyseessä on alue, jossa luterilaisuudella on suhteellisen pitkä historia ulottuen 1800-luvun loppupuolelle asti.
Kuorot ovat merkittävä osa tämän kirkon toimintaa. Ne kokoontuvat harjoituksiin keskimäärin kolmesti viikossa, jotkut useamminkin, ja osallistuvat jumalanpalveluksiin joka sunnuntai. Kuorot näkyvät ja kuuluvat myös muualla kuin jumalanpalveluksessa. Ne esiintyvät monenlaisissa tilaisuuksissa, kaupunkien kaduilla kulkiessa voi kuulla kuorojen äänitteitä soitettavan ja kristilliset radiokanavat lähettävät paljon kuoromusiikkiohjelmia.
Musiikillinen moninaisuus
Kuoromusiikin juuret Tansanian evankelisluterilaisessa kirkossa ulottuvat 1800-luvun loppupuolelle, länsimaista – esimerkiksi Saksasta – tuotuihin käännösvirsiin. Kirkon musiikki on käynyt läpi monenlaisia vaiheita, ja tällä hetkellä se koostuukin erilaisista kerroksista, jotka edustavat erilaisia musiikkityylejä, erilaisia aikakausia ja erilaisia kulttuureja. Monenlaiset musiikilliset komponentit ovat läsnä yhtä aikaa ja limittäin: on populaarimusiikista ammentavaa gospel-musiikkia, länsimaisesta klassisesta kirkkomusiikista vaikutteita saanutta kuoromusiikkia, etnisiin kulttuureihin pohjautuvaa musiikkia, virsiä ja paljon musiikkia, jota ei voi – eikä mielestäni tarvitsekaan – luokitella perinteisen musiikkigenreajattelun pohjalta.
Monenlaisia asioita on tapahtunut historian saatossa musiikkiinkin liittyen Tansaniassa, eikä se näin jälkeenpäin tarkasteltuna välttämättä ole aina ollut kovin kaunista ja hyvää. Tutkimusaineistossani tuli kuitenkin vahvana esiin ajatus, että ei ole tarvetta leimata jotakin musiikillista tyyliä paremmaksi tai huonommaksi kuin toiset. Kaikille on tilaa ja tilausta. Yksi haastattelemani kuoronjohtaja sanoikin, että ”Jumalaa voi ylistää monilla musiikillisilla tyyleillä”, mikä kuvaa hyvin kuoronjohtajien yleistä asennetta eri musiikkityyleihin. Tällainen musiikillinen moninaisuus tarjoaa sekä kuorolaisille että kuulijoille mahdollisuuden valintoihin ja monenlaisia identifioitumisen kohteita. Kuorolaiset usein valitsevat kuoron sen mukaan, millaista musiikkia haluavat laulaa ja mikä tavalla tai toisella edustaa heitä ja heidän ajatusmaailmaansa. Samalla tavalla kuulijoiden on mahdollista löytää se musiikki, jonka he kokevat omakseen. Tietynlainen musiikki puhuttelee tai tuntuu omalta sekä tukee ja vahvistaa esimerkiksi omaa uskonnollista identiteettiä.
Tutkimuksesta
Tutkimusta tehdessäni huomasin usein kulkevani rajapinnoilla, esimerkiksi yhdistämällä etnomusikologiaa ja kirkkomusiikin tutkimusta. Tätä ei Suomessa luterilaisen kirkkomusiikin tutkimuksen piirissä ole tehty kovin paljon, muualla maailmassa kylläkin. Tärkein tutkimuksessa käytetty teoreettinen käsite oli identiteetti. Tiivistetysti voisi sanoa, että identiteetissä on kyse siitä ”kuka minä olen?” tai ”keitä me olemme?” suhteessa ympäröiviin ihmisiin ja yhteisöihin. Tässä tutkimuksessa ”muut” tarkoitti esimerkiksi muita kuoroja tai kuoronjohtajia, seurakuntalaisia, kirkon työntekijöitä, toisia seurakuntia tai kirkkokuntia. Identiteetti on jatkuvasti muokkautuva, ei koskaan valmis, ja syntyy tai muokkautuu vuorovaikutuksessa. Näkemykseni identiteetistä pohjautuu pitkälti muun muassa kulttuuriteoreetikko Stuart Hallin ajatuksille (esim. Hall 1996 ja 1999). Meillä on monia identiteettejä ja eri näkökulmat painottuvat eri tilanteissa. Musiikki voi tukea ja vahvistaa jo olemassa olevia identiteettejä tai se voi olla synnyttämässä ja tukemassa uusia.
Tutkimukseeni osallistui kuoronjohtajia yhden hiippakunnan alueelta: lomakekyselyssä heitä oli mukana 105 ja haastatteluissa kymmenen. Lisäksi kokosin aineistoa havainnoimalla. Asuin ja tein töitä Tansaniassa tutkimusta aloittaessani, lauloin kuorossa ja olin muutenkin monella tapaa mukana erilaisissa kuoroihin liittyvissä tapahtumissa ja tilanteissa, esimerkiksi seurakuntien ja hiippakuntien järjestämissä kuorokilpailuissa.
Kuorojen ryhmäidentiteetti eli kuoroidentiteetti
Ajattelen, että ryhmällä on identiteetti samalla tavalla kuin yksilöllä. Kun uusi ryhmä syntyy tai aloittaa toimintansa, se alkaa muodostaa näkemystä itsestään suhteessa muihin (esim. Worchel 1998). Jos yksilö kysyy identiteettiä muodostaessaan ”kuka minä olen”, on ryhmän kysymys puolestaan ”keitä me olemme”. Tässä tutkimuksessa näkemykset kuorojen ryhmäidentiteetistä perustuvat kuoronjohtajien ajatuksiin. Näkemys siitä ”keitä olemme kuorona” on monien näkökulmien ja vertailujen tulos. Vertailua tehdään esimerkiksi erilaista tai samanlaista musiikkia esittäviin kuoroihin, oman seurakunnan muihin kuoroihin, muiden tunnustuskuntien (esim. katolisen kirkon tai anglikaanien) kuoroihin, taitotasolta parempiin tai heikompiin kuoroihin, jumalanpalveluksen johtajaan (pappi tai evankelista) tai seurakuntalaisiin.
Kuoron tehtävät jumalanpalveluksessa
Tutkimusaineistossa nousi vahvana ajatus kuoroista aktiivisina toimijoina, joilla on jumalanpalveluksessa käytännöllisiä, hengellisiä ja emotionaalisia tehtäviä. Käytännöllinen tehtävä tarkoittaa esimerkiksi seurakunnan laulun tukemista. Toinen esimerkki käytännön tehtävistä on kirkkovuoden ajankohdan esillä pitäminen laulujen kautta. Hengellinen tehtävä tarkoittaa, että kuoron tulisi välittää kunkin sunnuntain sanoma sillä tavoin, että kuulijat voivat sen ymmärtää ja tulla ravituiksi. Kuorojen laulut ovat heidän mukaansa kuin kyseisen päivän saarna. Jotkut kuoronjohtajat totesivat, että kuorojen laulujen tulisi koskettaa sekä kuorolaisia itseään, että heidän kuulijoitaan myös emotionaalisella tasolla. Kuorot ovat seurakuntansa, asuinpaikkansa, uskontokuntansa ja jossain tapauksissa myös etnisen ryhmänsä edustajia. Musiikillisten näkökulmien lisäksi nämä kaikki elementit ovat rakentamassa ja muokkaamassa kuoron ryhmäidentiteettiä eli vastaamassa kysymykseen ”keitä olemme”.
Yksilöidentiteetit
Haastateltavien näkemyksen itsestään – siis vastauksen kysymykseen ”kuka minä olen” – voisi tiivistää näin: Olen kuoronjohtaja, musiikin opettaja, säveltäjä, tietyn musiikki-instrumentin soittaja. Olen kuorolainen ja tietyn tyylisen musiikin esittäjä. Olen itseoppinut tai koulutettu muusikko, mutta joka tapauksessa vapaaehtoistyöntekijä. Olen kristitty, luterilainen ja paikallisseurakuntamme jäsen. Olen etnisen ryhmäni jäsen, olen tansanialainen, olen afrikkalainen.Kuoronjohtajien yksilöidentiteetissä on puolia, jotka liittyvät sekä henkilökohtaiseen identiteettiin eli siihen, mikä erottaa yksilön muista yksilöistä, että sosiaaliseen identiteettiin, joka viittaa yksilöön erilaisten ryhmien jäsenenä. Kuoronjohtaja on yksilö, jolla on tietyt yksilölliset musiikilliset taidot ja kyvyt, jotka erottavat hänet muista. Samalla hän on myös osa erilaisia ryhmiä, kuten esimerkiksi oma kuoro, kuorojohtajien yhteisö tai oma paikallisseurakunta. Palaan kuoronjohtajien musiikilliseen identiteettiin ja heidän rooliinsa kirkossa hiukan myöhemmin.
Laulujen kategorisointi
Merkittävä pohja identiteetin tarkastelulle tässä tutkimuksessa oli se, miten ja millä termein haastateltavat puhuivat kuorojensa laulamasta musiikista. Kyseessä ei ollut pelkästään genrepohjainen ajattelutapa vaan ajattelumalli, jossa tarkastellaan ennemminkin millaisia laulut ovat, kenelle ne kuuluvat tai miten ja millaisissa tilanteissa niitä lauletaan. Olen luonut haastatteluaineiston pohjalta neljä laulukategoriaa, jotka kaikki ovat tavalla tai toisella yhteydessä myös identiteetteihin eli siihen, miten yksittäinen kuoronjohtaja tai kuoro määrittelee itseään.
Ensimmäinen kategoria on ”meidän laulut ja muiden laulut” (Our songs – Other people’s songs). ”Meidän lauluilla” voidaan tarkoittaa muun muassa oman kuoron, oman etnisen ryhmän tai oman kirkon lauluja. On tärkeää huomata, että meidän lauluistamme voi myös tulla muiden lauluja ja muiden lauluista meidän laulujamme. Muualta tullut laulu voi vuosien myötä alkaa tuntua omalta tai siitä tehdään oma (tai ainakin enemmän oma) jollakin tapaa muokkaamalla. Oman kuoron laulu voi puolestaan löytää tiensä jonkin toisen kuoron ohjelmistoon.
Laulujaottelun toinen osa on ”tavalliset laulut ja erityiset laulut” (Nyimbo za kawaida – Special songs). Se, mikä kulloisessakin tilanteessa koetaan tavalliseksi tai erityiseksi riippuu tilanteesta ja musiikista, jota tietty kuoro on tottunut laulamaan. Yhden kuoron tavalliset laulut voivat toiselle olla jollain tapaa erityisiä tai joku tietty laulu voi jossakin kontekstissa olla tavallinen mutta toisessa erityinen. Tämä riippuu myös kuulijoista ja heidän kokemuksistaan. Yleisellä tasolla voidaan kuitenkin sanoa, että tavallisia lauluja kuoron näkökulmasta ovat ne laulut, joita kuoro laulaa usein eli perusohjelmisto ja erityisesti ne laulut, joita kuoro laulaa usein jumalanpalveluksessa. Kolmas laulukategoria on otsikoitu ”Noten – Not-noten”, jonka voisi suomeksi kääntää vaikkapa ”nuotinnettu ja ei-nuotinnettu”. Noten-termi viittaa nuotinnettuun musiikkiin, länsimaisvaikutteiseen tai klassistyyliseen musiikkiin, kun taas ”not-noten” puolestaan on ennemminkin suulliseen perinteeseen pohjautuvaa musiikkia.
Viimeinen eli neljäs kategoria on ”Kirkon musiikki ja maailman musiikki” (Of the church – Of the world).Tämä kategoria liittyy vahvasti haastateltujen uskonnolliseen identiteettiin; jaottelulla tehdään eroa kirkon ja ”maailman” välillä. ”Kirkon laulut” ovat merkki kuulumisesta johonkin tiettyyn uskonnolliseen yhteisöön ja oman uskonnollisen vakaumuksen julkista ilmaisemista. Haastatelluilla kuoronjohtajilla oli selkeä näkemys siitä, millainen musiikki on kirkkoon sopivaa. Musiikillisesti monenlaiset tyylit käyvät, painopiste arvion tekemisessä oli lauluteksteissä. (Tämä paljastaa myös sen, että soitinmusiikkia sellaisenaan käytetään vähän.) Kuoronjohtajien ajatukset kirkon lauluihin liittyen voisi tiivistää seuraavasti: Laulujen pitäisi jollain tapaa liittyä Raamattuun, kyseisen pyhän aiheeseen tai kyseessä olevaan tilaisuuteen. Sanoma on tärkeää – laulaminen on kuin saarnaamista, ja laulut ovat kristillisen ja moraalikasvatuksen väline. Laulut toimivat välittäjinä raamatuntekstin ja kuulijoiden välillä muokaten sanoman ymmärrettävämpään muotoon. Kirkon laulujen tulisi koskettaa ihmisiä ja heidän elämäänsä ja lohduttaa heitä – sekä laulajia että kuuntelijoita. Laulujen pitäisi ohjata ja opettaa ihmisiä ja tuoda muutosta yksilöiden ja kirkon elämään. Lauluja ei pitäisi ajatella pelkästään viihdykkeenä.
Kuoronjohtajien musiikillinen identiteetti ja rooli kirkossa
Kuoronjohtajilla musiikki on kytköksissä monenlaisiin identiteettikysymyksiin. Tämä moninaisuus ei tosin näyttänyt aiheuttavan ongelmia kuoronjohtajille itselleen henkilökohtaisella tasolla. Nämä identiteetit ovat erilaisia mutta samanarvoisia, ja kaikille niille on oma paikkansa ja aikansa. Yksi ja sama ihminen voi olla musiikkiin liittyen säveltäjä, opettaja, vapaaehtoistyöntekijä, etnisen ryhmän edustaja tai jotain muuta, mutta nämä eivät ole ristiriidassa keskenään. Ne vain korostuvat eri tilanteissa. Haasteita ilmeni kuitenkin suhteessa ympäristöön – haastateltavien näkemys itsestään kuoronjohtajina ei aina sopinut siihen näkemykseen, jota ympäristö kuoronjohtajalle tarjoaisi.
Kuoronjohtajien rooli kirkossa ja paikallisseurakunnissa nousi vahvasti esiin haastatteluissa ja tämä tapahtui itsestään. En ollut sisällyttänyt aiheeseen liittyviä kysymyksiä alkuperäiseen haastattelurunkoo, vaan haastateltavat ottivat aiheen esille itse. Erityisesti musiikillista koulutusta saaneet kuoronjohtajat esittivät kriittisiä näkemyksiä. He kokivat, etteivät pääse käyttämään kaikkia oppimiaan taitoja ja saamaansa tietoa toimiessaan musiikin parissa seurakunnissa, mikä aiheutti paljon turhautumisen tunteita. Oma identiteetti musiikin ammattilaisena tuli haastetuksi. Esimerkiksi jumalanpalveluksiin ja niiden suunnitteluun toivottiin muusikoille itsenäisempää roolia ja vaikuttamisen mahdollisuutta ylhäältä annettujen ohjeiden sijaan. Erityisesti koulutetut muusikot, joita kymmenestä haastateltavasta oli viisi, toivoivat enemmän mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin. Tämä haastaa perinteisesti aika hierarkkisen järjestelmän, jossa jumalanpalveluksen johtaja on auktoriteetti. Iso haaste muusikoiden näkökulmasta on se, että palkallista muusikon työtä ei seurakunnissa juurikaan ole tarjolla. Seurakunta on voinut tukea kuoronjohtajaa rahallisesti hänen opinnoissaan, mutta työtä ei kuitenkaan ole. Jotkut haastateltavat pohtivatkin, kuinka pitkälle kutsumus kantaa, jos toisessa vaakakupissa on perheen elättäminen.
Kuoronjohtajien työ on vapaaehtoistyötä, ja he saavat elantonsa yleensä jostain muualta, vaikka käyttävätkin useamman illan viikossa kuoroharjoitusten pitämiseen ja ovat mukana jumalanpalveluksessa viikoittain. Haastatteluissa tulikin esiin jonkinlaista tasapainon hakemista, joka liittyi toisaalta kutsumukseen ja toisaalta varsinkin koulutetuilla muusikoilla ammatilliseen arvostukseen. Toisessa vaakakupissa oli ajatus siitä, että ”tämä on Jumalan työtä – käytän lahjani Jumalan kunniaksi”, toisessa taas, että ”olen käyttänyt aikaa ja opiskellut tätä – se pitäisi jollain tapaa huomioida ja työtäni pitäisi myös arvostaa”. Kysymys ei ole yksinkertainen eikä helppo, mutta varmasti tarpeen pohtia.
Lopuksi
Kuoronjohtajat kokivat omien ajatustensa ja kokemustensa jakamisen merkitykselliseksi, minkä myös jotkut heistä sanallisesti ilmaisivat. Meitä yhdisti kirkkomuusikkous ainakin jollain yleisellä tasolla sekä kokemus kuorojen kanssa toimimisesta ja kuoronjohtajien arjesta Tansaniassa. Kuoronjohtajat pohtivat hyvin syvällisesti, mikä musiikin merkitys on sekä heille itselleen että muille. Samalla he sanoittivat myös omaa muusikkouttaan, luterilaisuuttaan, tansanialaisuuttaan ja kristittynä olemistaan.
Lähteet
- ELCT 2021. Evangelical Lutheran Church in Tanzania. Tansanian evankelisluterilaisen kirkon kotisivut. http://www.elct.org/dioceses.html#. (Luettu: 26.10.2021.)
- Hall, Stuart 1996. Introduction: Who Needs ‘Identity’? Teoksessa Questions of Cultural Identity, toim. Stuart Hall ja Paul du Gay, 1–17. Lontoo: SAGE Publications.
- Hall, Stuart 1999. Identiteetti, toim. ja käänt. Mikko Lehtonen ja Juha Herkman. Tampere: Vastapaino.
- Lampinen, Leena 2021. Our Songs and Other People’s Songs. Music and Identities in a Lutheran Diocese in Tanzania. Studia Musica 84. Helsinki: Taideyliopiston Sibelius-Akatemia. Väitöskirja. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-233-8.
- LML 2021. Luterilaisen maailmanliiton kotisivut. https://www.lutheranworld.org/country/tanzania. (Luettu: 26.10.2021.)
- NCD 2021. North Central Diocese, hiippakunnan kotisivut. https://elctncd.or.tz/en/about-us/. (Luettu: 26.10.2021.)
- Worchel, Stephen 1998. A Developmental View of the Search for Group Identity. Teoksessa Social Identity: International Perspectives, toim. Stephen Worchel, J. Francisco Morales, Darío Páez ja Jean-Claude Deschamps, 53–74. Lontoo: SAGE Publications.
Kirjoittajatiedot:
Leena Lampinen väitteli musiikin tohtoriksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa toukokuussa 2021. Hän on kirkkomuusikko ja toiminut kanttorin työn lisäksi musiikkityössä Senegalin ja Tansanian luterilaisissa kirkoissa.
Jaa artikkeli: