Keljonkankaan koulun oppilaille reformaatio ei ole pölyistä historiaa. Koululaiset valmistelevat yhdessä teemapäivää, jossa 500 vuotta sitten Martti Lutherin alulle laittamat uudet tuulet istutetaan nykypäivään.
Keljonkankaan 4D-luokassa kuuluu iloinen porina. Oppilaat suunnittelevat tulevan reformaation teemapäivän draamaseikkailuun kiusaamiskohtausta. Samalla he miettivät, miten kiusaamiseen voisi reagoida.
Opettaja Tuuta Heikkinen on antanut oppilaille väljät ohjeet ja jättänyt samalla tilaa mielikuvitukselle. Heikkisen mielestä opettajan ajatuskartan siirtäminen oppilaille ei toisi uusia ideoita.
– Kun oppilaita ei aliarvioi, niin heiltä syntyy vaikka mitä, Heikkinen sanoo.
Draamaseikkailussa Valtteri Ursin on kavereitaan kiusaava Janne. Hän härnää kaikin keinoin Martin roolissa olevaa Rasmus Lindequistia ja Iinaa näyttelevää Hilma Kunttua.
Martti ja Iina miettivät, että pitäisikö kiusaaja-Jannelle kostaa. Keskustelun pohjalta koulun oppilaat pääsevät puntaroimaan, mikä olisi oikea ratkaisu.
Janne joutuu kiusaamisen vuoksi tyrmään 1500-luvun Saksaan. Jos hän jäisi telkien taakse, kiusaaminen loppuisi. Tehtävässä mahdollinen ratkaisu on armo. Oppilaat miettivät, pitäisikö hänet vapauttaa.
– Tavoitteena on, että hyvyys ja anteeksianto voittavat, vaikka Janne ei olisikaan kiusannut konkreettisesti heitä.
Koululle oma seinävaate
Seikkailu päättyy koulun ullakolle, jossa oppilaat tapaavat Saksassa opiskevan Mikael Agricolan. Samalla saadaan yhteys siihen, miten Lutherin aatteet lähtevät leviämään Suomeen.
Draamaseikkailussa opitaan elämysten ja kokemusten avulla.
Keljonkankaan koulun reformaation teemapäivässä tehdään draamaseikkailun lisäksi koululle oma seinävaate. Samalla oppilaat tutustuvat reformaation mukanaan tuomaan innovaatioon, kirjapainotaitoon. Kankaaseen tehdään risti perunapainantamenetelmällä.
– Jokainen saa tehdä ristiin oman kuvion, Tuuta Heikkinen kertoo.
Teemapäivässä mietitään myös kieltä. Oppilaat pääsevät jo draamapolulla kääntämään virren latinasta suomeksi. Samalla havaitaan, mikä merkitys on, kun voi käyttää omaa äidinkieltään. Oppilaat pääsevät suomentamaan tekstiä, jossa on sekaisin Agricolan aikaista kieltä ja emoji-merkkejä.
Seurakuntakin on mukana Keljonkankaan koulun reformaatiopäivässä. Päivä alkaa yhteisellä hartaushetkellä. Lisäksi seurakunta kannustaa koululaisia osallistumaan Armoa!-valokuvakilpailuun.
Tuuta Heikkinen on innoissaan teemapäivästä.
– Toivon, että muissakin kouluissa tartutaan tähän aiheeseen.
Heikkinen lupailee Keljonkankaan teemapäivän materiaaleja kaikkien käyttöön. Hänen mielestään opetuspuolella kannattaisi tehdä nykyistä enemmän yhteisiä projekteja.